dimarts 17 de març
- Revisar full d'estudi de les normes d'accentuació.
- Realitzar les següents activitats interactives de repàs (veure més abaix). Si no us funcionen perquè no teniu descarregat el Adobe flash player no us preocupeu i feis les altres tasques.
- Fer un listat de recomanacions per fer i afavorir un cosum responsable i respectuós amb el medi ambient (com l'estiu del pòster que vareu fer de responsables de l'aula, on detallaveu les seves funcions). Seguint amb el tema del projecte i com vàrem parlar la setmana passada, us plantejo fer un llistat de recomanacions i consells (unes 8-10 idees aproximadament) per estalviar energia o consumir-la de forma més eficient a la nostra escola . Ho podeu fer amb format pòster (utilitzant un full Din4) o utilitzant l'aplicació CANVA (www.canva.com), que ja hem utilitzat altres vevades. Aquests pòsters els explicarem i els penjarem a l'entrada de cada aula de primària quan tornem a l'escola. Per exemple: Tancar els llums quan sortiu de l'aula. No és obligatori usar l'aplicació. IMPORTANT: revisar l'accentuació. Si feis la tasca amb canva, podeu enviar-la al meu correu electrònic amb format pdf. Si la feis en paper, podeu enviar-me la captura de la tasca també al meu correu.
Teniu fins divendres per enviar-me la tasca al correu del grup: thewizards.sajoveria@gmail.com
Un abraç a tots i totes!
REGLA 1. Accentuem les paraules agudes quan acaben en aquestes 12 terminacions: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
- La vocal d’un diftong no és en realitat una vocal. Canteu no s’accentua.
REGLA 2. Accentuem les paraules planes quan no acaben en aquestes 12 terminacions: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
- Paraules planes com examen, oxigen, fenomen i certamen no s’accentuen en singular, però sí en plural (exàmens, oxígens, fenòmens i certàmens).
- No accentuem mai les terminacions –ia perquè no són planes: dia, Maria, voldria, tenia, venia, podia…
REGLA 3. Accentuem sempre les paraules esdrúixoles.
- Per saber si una paraula acabada en –ia és esdrúixola, hem de mirar quina lletra va abans de –ia. Si hi ha una consonant, la i i la a s’han de separar en dues síl·labes (un hiat). Llavors, serà esdrúixola i, per tant, s’accentuarà: història, memòria, permanència, infància, constància, elegància, àvia, gàbia, ràbia, tèbia…
ACTIVITATS INTERACTIVES PER PRACTICAR:
CATALÀ | CASTELLÀ |
|
Gracias, Ines!
ResponEliminaDe res! Ànim!
EliminaHola Inés,soc Leire, estava fent les activitats d'accentuació i no s'obri "Hi posem accent?" Que puc fer?
ResponEliminaNo facis els que no se t'obrin, no passa res perquè n'hi ha moltes més per practicar. Besitos!
EliminaHola Inés,soc Leire, estava fent les activitats d'accentuació i no s'obri "Hi posem accent?" Que puc fer?
ResponEliminaHola Leire! No te preocupis, fes les que et deixi obrir. Un besito
EliminaHola Inés he pogut fer 3 exercicis els altres no he pogut obrir-lo
ResponEliminaHola! No passa res Andrés, com li he dit a na Leire, feu els que pugueu obrir! Un abraç
EliminaHola Inés soc en Marc,ja he fet el deures
ResponEliminaADEU!
Hola Inés, soc na Leire i ja he fet totes les activitats interactives.
ResponElimina